Artykuł
Rozmowa kwalifikacyjna
Rozmowa kwalifikacyjna to bardzo etap w procesie rekrutacji pracownika na określone stanowisko w firmie. Im więcej wiesz na temat firmy, do której się udajesz, tym masz większe szanse, że przekonasz prowadzącego rozmowę, że jesteś rzeczywiście zainteresowany pracą w tej firmie.
Trzeba być świadomym tego, czego osoba prowadząca rozmowę chce się od Ciebie dowiedzieć. Na ogół pragnie potwierdzenia tego, co umieściło się w swoim CV i liście motywacyjnym, czyli:
- czy Twoje kwalifikacje są prawdziwe i odpowiednie do danej pracy,
- czy Twoje doświadczenie zawodowe jest odpowiednie do danej pracy i tak dobre jak to sugeruje Twoje CV, czyli czy posiadasz doświadczenie umożliwiające osiągnięcie sukcesu na tym stanowisku,
- co takiego pominąłeś w swoim CV lub formularzu aplikacyjnym co może być informacją istotną lub dla Ciebie niekorzystną,
- jakie są Twoje umiejętności komunikowania się? Czy umiesz słuchać?
- czy możesz od razu rozpocząć nową pracę, czy wymagać będziesz przeszkolenia?
Przed rozmową:
Zbierz maksimum informacji o firmie (tutaj możesz wykorzystać informacje zdobyte w sieci) np:
- od kiedy firma istnieje,
- czym się zajmuje,
- jaką ma pozycję na rynku
- jakich ma konkurentów
- jakie ma szanse rozwoju,
- ile zatrudnia osób i jaka jest rotacja pracowników.
Ważne również jest, co wiesz o sobie:
- idąc na rozmowę miej w pamięci swoją drogę zawodową: nazwę poprzedniego miejsca pracy, stanowisko, podstawowe obowiązki,
- przypomnij sobie sukcesy i osiągnięcia z poprzednich miejsc pracy,
- zabierz ze sobą kopię wszystkich istotnych dokumentów - mogą się okazać potrzebne,
- spróbuj się zastanowić, jakie Ty zadawałbyś pytania będąc na miejscu pracodawcy; zastanów się nad odpowiedziami - nie wolno unikać pytań trudnych i kłopotliwych.
